Bewust eten met de calorieënteller ‘Myfitnesspal’

Bron: Pixabay - dieet-snack-gezondheid-voedsel-617756

Ken je de website ‘Myfitnesspal’?

Het is een online toepassing waar je dagelijks jouw maaltijden en tussendoortje kan inbrengen om te bepalen hoeveel calorieën je per dag opneemt.

Toen ‘Weightwatchers’ een hype werd stond ik er heel sceptisch tegenover. Als puber had ik last van overgewicht. Ik liep van de ene diëtiste naar de andere. Niks leek te helpen. Ik werd als het ware allergisch voor alles wat met vermageren te maken had. Stilletjes aan kom ik in de fase van ‘Meten is weten’ en zie ik de voordelen in van het bijhouden van voedingswaarden en het opvolgen van voedingspatronen.

Het is niet altijd eenvoudig om bewust consumeren boven gemakzucht te plaatsen. Het constant wegen van mijn voedsel, neerpennen van voedingswaarden en informatie opzoeken over de voeding die ik aankoop lijkt enorm veel energie op te slorpen. Toch heeft het heel wat losgemaakt. Mijn doelstelling is niet zozeer vermageren, maar wel meer energie halen uit mijn voedsel. Vermageren kwam er bovenop. Op twee maanden tijd verloor ik drie kilo en naar wat ik afleid uit de rapporten die de software aanmaakt zal daar nog een goede drie kilo bijkomen.

Lid worden van ‘Myfitnesspal’ is gratis en de toepassing is ook beschikbaar voor mobiele toestellen. Het aanmaken van een profiel gaat heel eenvoudig. Een gebruikersnaam, wachtwoord en emailadres is alles wat je moet ingeven om toegang te krijgen tot de applicatie. Wie wil kan zijn profiel aanvullen met extra gegevens en verbinden met sociale media.

Bij de instellingen kan je bepalen hoeveel calorieën je dagelijks wil opnemen, hoeveel procent koolhydraten, vetten en eiwitten. Bovendien kan je doelen instellen om te vermageren en te bewegen. Ook activiteiten kun je toevoegen en de verbruikte calorieën worden automatisch toegevoegd aan het voedingsschema.

Myfitnesspal - Fitnessdoelen

Het invullen van gegevens is heel eenvoudig, vooral omdat heel veel producten reeds zijn ingevuld door andere gebruikers. Je hoeft dan enkel nog te kijken of het overeenkomt met wat er op het label staat en de grammen aan te passen. Hier en daar zijn er een aantal heuveltjes.

Myfitnesspal- Registeren voedingsmiddelen

Wanneer je zelf waarden ingeeft dan doe je dit best per gram of per 100 gram. Dat maakt het achteraf gemakkelijker om het aantal grammen aan te passen, je eet immers niet altijd evenveel. Bij de calorieën moet je opletten dat je de waarde in kcal opgeeft.
Op de meeste etiketten staat vermeld hoeveel grammen zout aanwezig is. Voor de applicatie moet je dat omzetten naar natrium in mg. Dat betekent dat je het aantal grammen vermenigvuldigt met 100 en vervolgens deelt door 2,5.
Mineralen staan op een label vaak in microgram µ of in mg, in de applicatie staan ze in procent. Van microgram naar mg is delen door duizend, van mg naar procent is eveneens delen door duizend. Dat maakt dat je bij heel weinig producten mineralen of vitaminen zal zien verschijnen.

Myfitnesspal - Voedingsfeiten

De rapporten zijn leuker in de mobiele applicatie, daar krijg je mooie taartdiagrammen die jou laten weten of er voldoende evenwicht zit in het opnemen van onze belangrijkste bouwstoffen en of de energie mooi verdeeld is over de maaltijden.

De standaardregels zijn:

  • 55 % Koolhydraten
  • 10-15 % eiwitten
  • 30-35 % vetten
Myfitnesspal - Macro's
  • Ontbijt: 25% kcal
  • Middagmaal: 30% kcal
  • Avondmaal: 30% kcal
  • Tussendoortjes: 15% kcal
Myfitnesspal - Calorieën

Dit is het puntje waar ik op dit ogenblik aan werk. Het analyseren ervaar ik niet altijd als eenvoudig. Telkens wanneer ik merk dat ik fel boven mijn waarden zit zoek ik even op wat ik die dag heb gegeten en waarom dit net mijn waarden zo hoog zet. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik op dagen dat ik ’s middags brood eet en ’s avonds pasta enorm veel koolhydraten opnam. Blijkt dat ik het gewicht van gekookte pasta moet delen door drie om de juiste hoeveelheid in te geven. Wanneer onze lievelingskost, varkenshaasje, aan bod komt neem ik heel wat eiwitten op, vooral omdat we de restjes meestal gebruiken als beleg voor onze boterhammen. De hoeveelheid vetten die ik opneem stijgen enorm wanneer ik durf te genieten van een ontbijtkoek, maar mijn experimentje met geitenkaas was eveneens rampzalig ;)

Myfitnesspal

Stilletjes aan kom ik in een fase terecht waarin ik me enorm interesseer in het klaarmaken van eten en het samenstellen van gezonde menu’s. Een tendens waar ik slechts dankbaar voor kan zijn. Daar waar ik in de beginfase voornamelijk wou weten hoeveel calorieën ik opnam met mijn tussendoortjes hoef ik nu enkel nog te kijken hoeveel energie ik haal uit mijn maaltijden. Bewust bezig zijn met mijn voeding heeft er voor gezorgd dat de interesse in het voedsel op mijn bord enorm is toegenomen. Niet alleen wat de voedingswaarden betreft, maar ook de oorsprong van mijn voedsel. Seizoens- en streekgebonden voedsel krijgen nu automatisch voorrang.

Wist je dat?

Een volwassen mens ongeveer 5-12 sneden brood per dag mag eten.
Een sandwich komt overeen met 2 sneden brood
Een stokbrood komt overeen met 4 sneden brood
3 rijstwafels komt overeen met 1 snede brood
25 gr cornflakes komt overeen met 1 snede brood
20 gr havermout of muesli komt overeen met 1 snede brood
2 beschuiten komt overeen met 1 snede brood

Een volwassen mens ongeveer 3 tot 5 gekookte aardappelen van ongeveer 70 gr mag eten.
15 gr ongekookte rijst of pasta overeenkomt met 1 gekookte aardappel
100 gr frietjes overeenkomt met ongeveer 5 aardappelen (70 gr/stuk)

Gelezen en aanbevolen

12 opmerkingen:

  1. Een vriendin van mij gebruikt dit ook en is er heel enthousiast over. Zelf let ik hier eigenlijk niet echt op.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan het aantal leden te merken denk ik dat heel veel mensen dit een leuke toepassing vinden.
      Wanneer je gezond eet en voldoende energie hebt hoeft het ook niet echt he.

      Verwijderen
  2. Handig he? :) Ik heb het ook een poosje gebruikt. Ik deed dan 50% koolhydraten, 20% eiwitten en 30% vetten. Iets minder koolhydraten en vetten, en iets meer eiwitten, dus.... Dat hielp me met afvallen zonder teveel moeite. Moet ik eigenlijk weer eens gaan proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanwaar dan jouw keuze om meer eiwitten te gaan eten? Soms zou ik ook graag minder koolhydraten en meer eiwitten opnemen, lijkt me handiger om het aantal vetten te beperken.

      Verwijderen
  3. Ik wil niet vermageren, maar wel gezonder eten. Zo'n Fitness pal lijkt mij daarbij wel handig. Hoe bepaal je het aantal koolhydraten, eiwitten en vetten die je mag opnemen? Ik sport namelijk veel en zal dus ook meer verbranden dan anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Myriam,

      je kan invullen wat soort van sport je gedaan hebt, hoelang en hoeveel calorieën je verbruikt hebt. Die calorieën worden dan toegevoegd aan jouw dagelijks toegelaten totaal.
      Sommige mensen vinden dat handig, mensen die willen vermageren meestal niet, want dan is het misleidend.
      Ik vind dat leuk, want dan kan ik in het weekend eens zondigen zonder me schuldig te voelen ;)

      Groetjes

      Verwijderen
  4. Hele goeie tip! En ik vind je lijstje van wat er overeenkomt met hoeveel sneetjes brood ook heel handig. Zo krijg je een beetje inzicht in wat je per dag allemaal naar binnen werkt. Maar, begrijp ik het goed dat een heel stokbrood gelijk staat aan 4 sneetjes brood? Dat is fantastisch nieuws, want ik eet liever stokbrood dan gewoon brood.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, voor jou een treffer, voor mij niet. Meer dan drie boterhammen krijg ik echt niet op, dus dat betekent dat ik met een stokbrood eigenlijk veel meer eet dan normaal. Ik geloof dat ze in het boek wel zo een stokbrood van een belegd broodje bedoelden.

      Verwijderen
    2. Ik ben nog even gaan kijken naar de voedingswaarde online

      100 gr stokbrood 283 kcal (1 portie 50gr)
      100 gr brood 263 kcal (1 portie 30 gr)
      http://www.voedingswaardetabel.nl

      De vergelijking wordt vooral gemaakt met wit brood en stokbrood.

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor die vergelijking van de voedingswaarde, dat maakt het wat concreter.
      Al bij al blijven het veel calorieën!

      Ik ben op het moment dat boek aan het lezen "Waarom Franse vrouwen niet dik worden".
      Daarin wordt geadviseerd om geen calorieën te tellen, maar lekker te eten waar je zin in hebt, alleen wel met gezond verstand en de porties klein te houden. Dat is natuurlijk wel weer de zoveelste 'eetstrategie', maar op het moment heb ik daar wel plezier in. Het betekent weinig brood en pasta's, maar wel veel groente en fruit. In deze tijd van het jaar is dat heel goed te doen.

      Verwijderen
  5. O ja, ik heb de app ook! Ik heb het een tijdlang ingevuld, om een stok achter de deur te hebben als gevolg van De Vloek Van De 40 ;-) Ik heb het gebruikt als agenda om bij te houden wat ik allemaal eet op een dag, en het heeft toch mijn ogen geopend, moet ik zeggen... Sindsdien spreid ik mijn maaltijden en snacks wat slimmer! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n overzicht doet wat met een mens he. Ik was er mee begonnen net omwille van mijn snacks. Tegenwoordig blijven mijn tussendoortjes zoals koek en cake lang in de kast liggen, maar ben ik wel iedere week achter wortel, selder en snoeptomaten ;)

      Verwijderen