dinsdag 18 augustus 2015

21 dagen op reis

Time for change - Bron: Pixabay - User: Foundry

Wat denk je er van? Een spel om in 21 stappen jezelf om te toveren in een minimalist. Ben je er klaar voor?

Minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus brengen een spel tot leven: Verhuizen in 21 dagen. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen.


Stap 1: Beslissen of je wil veranderen en wat je wil veranderen. Maak een lijst van alle dingen die je wil veranderen. Durf je het aan om de ‘zou’ in het verhaal te vervangen door een ‘moet’? Mijn blogs »

Stap 2: Het maken van een planning. Zonder een plan loop je vaak verloren. Wanneer je heel veel zaken wil veranderen loop je zelf het risico al snel niet meer te weten waaraan eerst te beginnen. Maak een plan. Bekijk jouw lijstje en bepaal wanneer en hoe vaak je iets wil doen. Mijn blogs »

Stap 3: Organiseer een inpakfeestje. Beeld je in dat je gaat verhuizen en stop al jouw bezittingen in verhuisdozen. Vervolgens ga je gedurende een week telkens wanneer je iets nodig hebt alles uit de dozen nemen en het terug op zijn plaats zetten. Na een week bekijk je wat er nog in de dozen zit en bepaal je wat er blijft en wat verdwijnt. Mijn blogs »

Stap 4: Het essentiële ervaren. Hoe voelt het om enkel datgene in huis te hebben wat je werkelijk gebruikt? Mijn blogs »

Stap 5: Denk na over alles wat je nu nog niet uitgepakt hebt. Is het zonde dat je die dingen gekocht hebt. Heb je die zaken nu werkelijk nodig. Mijn blogs »

Stap 6: Angst is normaal. Denk na over de dingen die nu verborgen zitten in de verhuisdozen en die jij echt niet zou willen missen. Wat zou er gebeuren moest je die nu toch wegdoen? Mijn blogs »

Stap 7: Maak een lijst van de mensen die klaar staan voor jou. Nodig ze uit en vertel hen over jouw doelstellingen.

Stap 8: Denk eens na over jouw waarden in dit leven. Waar geloof je in? Denk na over de manier waarop je in het leven staat. De manier waarop je jouw pad bewandeld. Spendeer je voldoende tijd aan de dingen die werkelijk belangrijk zijn? Mijn blogs »

Stap 9: Wat wil je laten groeien en bloeien in jouw leven. Je bent zaadjes aan het planten, wat ga je water geven. Wat ligt reeds zo lang te wachten? Waar droom je reeds heel lang van? Mijn blogs »

Stap 10: En, wat heb je nog niet nodig gehad? Zitten er nog heel wat spullen in de dozen? Hoe vaak heb jij het gevoel iets nodig te hebben? Kijk om je heen, heb je echt meer nodig? Mijn blogs »

Stap 11: Het is tijd om uit te pakken en alles op te delen in drie groepen. Afval, doneren en verkopen. Mijn blogs »

Stap 12: Vandaag ga je wegschenken, alles wat je kan doneren doneer je vandaag.

Stap 13: Vandaag zet je te koop wat je wil verkopen

Stap 14: Digitaliseer wat je kan digitaliseren. CD’s, DVD’s, Foto’s, documenten. De meeste mensen zullen meer nodig hebben dan een dag. Begin er alvast aan en werk het op een later ogenblik verder af. Maak een planning voor jezelf. Mijn blogs »

Stap 15: Tijd om een plan uit te werken voor jouw budget. Hoe kan je zo snel mogelijk jouw schulden aflossen en hoe kan je zoveel mogelijk jouw geld bewaren voor zaken die je echt belangrijk vindt. Mijn blogs »

Stap 16: Gooi alles buiten wat TV en bijhorende elektronica betreft. Dit is eentje die ik oversla ;) Bekijk gewoon hoe je minder tijd kan spenderen aan films bekijken, games spelen en surfen op het internet. Mijn blogs »

Stap 17: Ruim jouw auto op. De minimalisten suggereren om jouw auto volledig weg te doen, maar voor heel wat mensen is dit niet doenbaar. Wel kan je nadenken of je jouw gebruik wat kan beperken en eventueel een auto kan delen met andere minimalisten. Mijn blogs »

Stap 18: Verkoop jouw huis of wees op zijn minst bereidt om jouw huis te verkopen. Denk na over jouw huis, is het niet te ruim voor je? Zijn er plaatsen op aarde waar je liever zou wonen?

Stap 19: Denk na over jouw job. Werk je niet te veel? Kan je beter een andere job zoeken? Kan je jouw huidige job zodanig aanpassen dat je meer ruimte krijgt voor ontplooiing. Mijn blogs »

Stap 20: Leef je gezond? Eet je gezond? Beweeg je voldoende? Doe je aan sport? Wat kan je doen om gezonder te leven? Mijn blogs »

Stap 21: Eis jouw tijd op. Je hebt nu ruimte voor jezelf opgeëist, nu is het tijd om tijd op te eisen. In essentie wil je jouw leven terug, anders had je deze reis nooit ondernomen. Er zijn slechts 24 uren in een dag, gebruik ze wijs. Mijn blogs »

Meer informatie: http://www.theminimalists.com/21days/

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je de stappen hebt uitgeschreven. Heel inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor mezelf ook handig om te zien hoe ik evolueer. Benieuwd hoe lang ik er ga over doen om alle stappen te doorlopen.
      Bedankt voor jouw bezoekje Myriam, ik waardeer het enorm.

      Verwijderen
  2. Aargh ik schrik terug voor de grote hoeveelheid stappen merk ik. Mijn maximum aantal stappen ligt denk ik rond de 4. Wat kan ik zeggen: ik ben een minimalist : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, stel je dan maar eens voor dat je het net als hen in 21 dagen afwerkt, LoL

      Verwijderen