zondag 13 september 2015

Een aantal maanden calorieën tellen, wat leverde het op?

Myfitnesspal

Halverwege de lente had ik het gevoel dat ik vermagerde zonder er werkelijk iets voor te doen. Ik besloot te analyseren of ik gezond leefde. Mijn voeding was het eerste wat ik onder de loep legde.

Ik ontdekte de toepassing ‘Myfitnesspal’ en begon dagelijks mijn calorieën te tellen en spendeerde meer en meer aandacht aan het voedsel dat op mijn bord kwam.

Het einde van de zomer is in zicht en ondertussen ben ik ruim vier kilo vermagerd. Ergens hoop ik tegen het einde van de winter nog eens vier kilo te vermageren. Het is bijzonder, ondanks dat vermageren niet meteen mijn doelstelling was, het feit dat ik vermagerde liet het verlangen ontstaan nog te vermageren. Ik heb de afgelopen maanden geleerd dat ik vooral mijn aardappelen, pasta, rijst en vlees moet wegen. Op de dagen dat ik pasta of rijst eet moet ik op zijn minst een half uur sporten.

Dankzij de toepassing weet ik dat ik de keuze heb tussen minder eten of meer sporten. Uiteraard gaat de keuze naar meer sporten. Ik probeer nu iedere dag wel iets te doen. Al is het maar wandelen naar het station. Yoga, dansen, fietsen en zwemmen zijn mijn favorieten. Het gemakkelijke aan yoga is dat het niet veel energie vraagt, maar vooral concentratie en volharding. Dat maakt dat ik zelfs wanneer ik te moe ben toch aan sport kan doen. Halverwege de sessie krijg ik dan vaak extra energie en dan voeg ik een aantal gymnastiekoefeningen toe aan mijn sessie. Een sterk lichaam ontwikkelen staat hoog op mijn verlanglijst.

Ik heb altijd al een drang gehad naar warm, vers voedsel. Een dag zonder warme groenten is voor mij een dag zonder verzadigd gevoel. Door het tellen van mijn calorieën en het analyseren van voedingswaarden besef ik nog meer het belang van vers voedsel. Voorheen werd er binnen ons gezin geen warm eten klaargemaakt op vrijdag en zaterdag. Het is een traditie die er ingeslopen is toen we nog iedere vrijdag frietjes gingen halen en iedere zaterdag op restaurant gingen eten. Die traditie ben ik aan het breken en voortaan eis ik op vrijdag en zaterdag de keuken op.

Mijn zoektocht naar gezonde tussendoortje heeft er voor gezorgd dat ik nauwelijks nog koeken koop in de winkel. Iedere zondag maak ik deeg klaar om koekjes en cake te bakken. Ik zit nog volop in de experimentele fase en al heel wat koekjes zijn in de vuilbak beland. Toch ervaar ik dat koekjes des te meer smaken wanneer je weet welke ingrediënten er in zitten, waar ze vandaag komen, maar bovenal wanneer ze vers zijn. Deze nieuwe hobby hoop ik de komende maanden te verfijnen tot ik op een niveau kom dat ik mijn koekjes trots aan familie en vrienden kan presenteren.

Bezig zijn met mijn voeding heeft me vaker naar de keuken dan naar de weegschaal gelokt. Ik wil naar de toekomst toe nog meer aandacht spenderen aan streek- en seizoensgebonden voedsel en nog meer zelf aan de slag gaan met de oven om zelf mijn koekjes te bakken.

12 opmerkingen:

  1. Wat een goede voornemens! Het feit van af te vallen is een leuke bijkomstigheid, maar waarschijnlijk merk je wel verschil in energie en vitaliteit, nee? Nooit gedacht dat je zo moest letten op aardappels enzo. Is dat niet juist het enige (buiten groentjes) waar je zoveel mag van eten als je wil, bij WW? En please: deel je koek-receptjes met ons, als ze op punt staan! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Appelfien,

      Blij te merken dat ik opnieuw op jouw blog kan, die stond een tijdje verborgen voor gewone bezoekers.

      Meer energie heb ik niet meteen, wel minder last van mijn maag en dat heeft natuurlijk ook zijn positieve effecten. Aardappelen valt wel mee, maar het is vooral mijn verhoudingen die dan verkeerd zitten. Hoe minder aardappelen ik eet, hoe meer groenten ik eet en dat is dan weer positief. Rijst en pasta, daar gaan mijn kcal per dag echt de hoogte in.
      Dat koekjesrecept zal ooit wel eens volgen. Op andere website zie ik echter dan bezoekers dan heel wat vragen stellen waar ik gaan antwoord op weet... Dus ik ga me niet profileren als een bakblog, ik zou snel door de mand vallen wat betreft mijn kookkunsten ;)

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Vermageren zonder veel moeite. Een ideaal 'recept' als je mij vraagt. Ik weet perfect waar het bij mij altijd misloopt. Wijn en te weinig bewegen. Ik wil nog wel genieten van eten en dat is altijd afwegen.
    Vrijdagavond: frietjes van het frituur horen er bij als afsluiter van de werkweek 😊
    Vanaf volgende week ga ik weer meer 'snel'wandelen om mijn ruststofwisseling omhoog te krikken, want dat is de sleutel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad de sleutel Karine, als je sport moet je al serieus over de schreef gaan om ongezond bezig te zijn.
      Wijn drink ik meestal maar een tweetal keer per maand, dus daar ga ik niet gaan schrappen. Zolang ik hier thuis niet wekelijks een fles open doe zie ik geen probleem. Ik heb altijd wel een flesje mee wanneer ik ergens op bezoek ga.

      Frietjes maken we tegenwoordig thuis, mijn moeder heeft altijd last van haar maag na een bezoekje aan een frituur. Ook al is een vrijdagavond zonder afwas gezellig, we zijn er vanaf gestapt. Officieel geen echte Belg meer ;)

      Groetjes

      Verwijderen
  3. Zo'n bewustwordingsproces kan vaak grote veranderingen met zich meebrengen... Inderdaad de calorieën zitten voornamelijk in gewoontes zoals frietjes halen. (Oeh, ik moet er niet aan denken, aan die Belgische friet! En dat bedoel ik dan in positieve zin. Zelfs 't frituur daar ruikt heel anders dan de 'snackbar' hier.)
    Als je eenmaal lekker wat bent afgevallen, dan vind je het leuk om nog wat meer af te vallen, of toch alleszins niet meer aan te komen. Dat heb ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier zeggen ze: "Zien eten, doet eten.". Nu weet ik dat dit ook geldt voor vermageren.
      Belgische frietjes zijn inderdaad super lekker he. Als echte vlaming weten we gelukkig ook hoe we dat thuis moeten klaarmaken... Tenzij we voor het gemak gaan en een zak uit de diepvries nemen ;)

      Verwijderen
  4. Na veel regimes en vruchteloos zien de kilos weer aangroeien, kreeg ik eindelijk resultaat dank zij rigoureus bewegen (Ik liep zo'n 60 km per week !). Met ziek te worden en het sporten gewoon onmogelijk , zag ik de kilo's zo weer aangroeien. Voor mij is er maar een zinnig antwoord: bewegen (als je het nog kunt...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad zo Antoon. Zelfs met eenvoudige oefeningen kan je al heel wat bekomen.

      Verwijderen
  5. Ik sport ook liever dan dat ik niet meer mag snoepen. Daarom ren ik dagelijks. Dan kan ik s'avonds tenminste ongestraft chocolade snoepen. Fijn zeg dat je er vier kilo af hebt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het volledig met je eens. Sporten is zoveel leuker dan minder eten.

      Verwijderen
  6. Waw, je lijkt wel heel goed bezig!
    Zelf probeer ik ook meer afgemeten porties te eten, zo veel mogelijk zelf koken, water drinken en bewegen... Maar makkelijk vind ik het niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad niet altijd gemakkelijk, zeker wanneer de tijd te snel gaat of het leven te druk wordt. Maar iedere dag is een nieuw begin.

      Verwijderen