vrijdag 23 oktober 2015

Ben ik een minimalist?

Poppy

Acht maand geleden begon ik aan een nieuw avontuur, een leven als minimalist. Het is tijd om mezelf even te evalueren en te bekijken of ik nu echt een minimalist ben.

Iets afbreken is het gemakkelijkst

Ik hoef mezelf eigenlijk slechts één vraag te stellen om de minimalist in mezelf het zwijgen op te leggen. “Moest geld de dag van morgen er niet meer toe doen, zou je dan nog minimaliseren?” Ik moet dan eerlijk zijn naar mezelf toe en beseffen dat het antwoord een dikke ‘nee’ is. Ik ben een levensgenieter. Ik hou van lekker eten, wellness, uitstapjes, reizen en geschenkjes kopen. Ik streef naar het beste met oog voor duurzaamheid, gebruiksgemak en praktische toepassingen.

Woonst

Ik zou het heel eenvoudig kunnen stellen. Ik heb geen huis, ik ben inwonend. Ik droom soms wel eens van een hoeve op het platteland, met een groentetuin, hoevedieren en boomgaard. Wanneer ik de rationele kant in mij naar boven laat komen dan besef ik dat het bij dromen zal blijven. Ik loop graag op de rand van twee werelden, de drukte van de stad en de rust van het platteland lonken beiden naar mij. Een hoeve uitbaten zou de balans iets te zeer doen doorwegen naar één kant.

Met mijn eerste loon heb ik mij een slaapkamer gekocht, die heb ik nu doorgegeven aan mijn dochter. Ik heb daar totaal geen moeite mee. Ik ben trots op die aankoop, maar ik besef ook dat ik nu bitter weinig tijd doorbreng in ons huis. Ik hou van een sober, landelijk huis die met veel liefde en zorgvuldigheid is opgevuld. Een thuis is een plek waar ik kan ontspannen, mezelf verzorgen, slapen, vrienden en familie kan ontvangen. Alle plekken zijn belangrijk, maar warmte wanneer het koud is en koelte wanneer het warm is zijn een goed begin.

Lachebek

Kleding

Afgelopen jaar heb ik zoals vele andere mensen wat meer aandacht gehad voor mijn kledij. Heb ik teveel of te weinig? Beschik ik over een ideale capsule of niet? Ik moest tot de conclusie komen dat het allemaal wel mee valt. Het enige waar ik dit jaar definitief afscheid van genomen heb is kleding die te klein of te groot was. Ik heb toch wel die natuurlijke drang om te hamsteren voor andere tijden. De meeste vrouwen komen wel eens in fases terecht waar ze wat kilo’s bijkomen of afvallen. Ik heb besloten dat het tijd is om nooit meer te verdikken.

Mijn capsule is verre van perfectionistisch. Ik heb echter ervaren dat ik dat zelf niet als een tekortkoming zie. Ik mis niks, tot ik online naar die fantastische capsules kijk… Het zou een mens net aanzetten tot kopen. Die vorm van denken heb ik dus losgelaten. Iedere lente en herfst zorg ik voor een wissel in mijn kast en bepaal dan wat ik nodig heb en wat leuk zou zijn. Of ik al dan niet overga tot een aankoop laat ik over aan impulsieve reacties.

Zomerkledij

Voeding

Ik eet graag sober wat betreft de bereidingen, maar kan enorm genieten van een buffet. Ik wil de basisproducten proeven, maar zeg geen nee tegen een bord met drie soorten groenten. Echt een minimalist ben ik op dat vlak niet. Ik woon gelukkig in een groot gezin. Het valt zelden voor dat er in onze kasten iets te vinden is dat over datum is. Verspillen van voedsel vind ik een enorme zonde, maar uitbundig genieten, dat is een ander verhaal.

Experimenteren in de keuken is leuk. Het afgelopen jaar heb ik toch regelmatig zaken aangekocht die ik achteraf bekeken niet lekker vond. Experimenteren draait dus wel eens uit op voedselverspilling. Omwille van die reden ga ik voor sobere ingrediëntenlijstjes. Ingewikkelde gerechten die mij aanzetten om producten te kopen die we thuis nooit gebruiken ga ik uit de weg.

Bewaardozen

Technologie

Ik heb een haat-liefde verhouding met technologie. Ik vind het prachtig wat we allemaal al ontwikkeld hebben, ik wil het allemaal uitproberen en onderzoeken. De huidige tendens om al die spullen niet bepaald duurzaam te ontwikkelen zorgt er echter voor dat ik regelmatig een grijs haartje bijkrijg. Ik hou van het gebruiksgemak, ik heb een hekel aan het onderhoud. Op dit ogenblik denk ik voornamelijk aan computers, tablets en smartphones.

Het internet bekijk ik het liefst als mijn kleerkast. Een paar keer per jaar moet je alles eens goed opkuisen. Alle sporen uitwissen en beginnen met een nieuw, wit blad. De pioniers op het internet hebben daar echter een andere mening over. Zij willen het liefst alles bewaren en alles analyseren om de kennis die daar uit voor vloeit te verkopen voor veel geld. ‘Big brother is watching’. We betalen om op het internet te surfen en vervolgens worden zij betaald om ons surfgedrag te verzamelen.

Tot mijn dochter afgestudeerd is zal ik me waarschijnlijk blijven verdiepen in deze tendens, maar er is al een klein vlammetjes aanwezig die me zegt dat het tijd is om de digitale wereld te minimaliseren.

Digitale bezigheid

Handelingen

Dit is voor mij mijn grootste werkpunt. Zowel gevoelsmatig als mentaal word ik vaak overladen met prikkels. Het teveel aan prikkels zorgt er voor dat ik terechtkom in blokkades. Plots wordt dan alles zwart en weet ik niet meer waarheen. Dat zijn de momenten dat ik op de resetknop moet drukken. Alles loslaten en opnieuw beginnen. In 2016 wil ik me dan ook voornamelijk focussen op dit aspect van mijn leven.

Ik zie het pad nog niet goed liggen, maar de inspiratie zal wel komen. Voorlopig heb ik vooral veel toegang tot managementopleidingen en heb ik een rugzak voor Oosterse wijsheden. In de eerste plaats denk ik aan organiseren, flowcharts en vooral heel ‘zen’ blijven.

 

7 opmerkingen:

  1. Leuk zoals je de verschillende aspecten zo op een rijtje zet en onder de loep neemt. Je zet me er mee aan het denken over de vraag of ik minimalistisch ben. Als het gaat om uitgaven volgens mij best wel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk ! Je leeft "normaal", dat wil zeggen naar mijn normen... Niet te gek doen, geen absurde dingen doen doen of aankopen...En toch Leven !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant dat je het zo bekijkt; je zet mij (opnieuw) aan het denken!
    Een minimalist volgens de definitie "zo weinig mogelijk" ben ik helemaal niet, wel een minimalist in de zin "enkel spullen die ik graag heb". Ik probeer dus bewust i.p.v. impulsief te kopen, maar koop desondanks gewoon wat ik graag heb. Dus geen 5 pakken spaghetti op voorraad, maar wel 25 soorten kruiden. Vijf pakken spaghetti maken mij namelijk niet blij (integendeel, want waar moet ik dat nu weer opbergen?), die 25 kruiden geven mij juist plezier (want experimenteren in de keuken en verschillende gerechten en smaken uitproberen). Maar is dat nodig; goh nee, tuurlijk niet, met bij wijze van spreken enkel peper en zout kom je er ook he :-)
    Als ik morgen ineens geld met hopen zou hebben, dan denk ik dat ik volgens dezelfde filosofie zou doorgaan: niet ineens een overvolle kleerkast (want dat geeft mij toch geen plezier), maar wel veel vaker reizen (want daar geniet ik enorm van) bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op vlak van eten ben ik ook geen minimalist vrees ik. Ik eet graag en waarschijnlijk te veel :-s
    En dat hamsteren, heel herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het een mooi streven is om in deze tijd van een waanzinnige hoeveelheid keuzemogelijkheden te streven naar soberheid en eenvoud. Toch denk ik dat je je streven makkelijker kunt verwezenlijken als je je daar in het geheel niet op concentreert. Alleszins, voor mij werkt dat zo. Dat klinkt misschien paradoxaal, maar ik heb ondervonden dat daar waar ik me focus op datgene waar ik gepassioneerd over ben, al mijn andere - materiële - behoeftes smelten als sneeuw voor de zon. Ze verdwijnen gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De ene maand lukt het mij perfect om m'n uitgaven aan 'nutteloze spullen' te beperken, maar de andere maand kan ik mij niet beheersen en wil ik mezelf opvrolijken met dat boekje, tijdschrift, kleding, ... Graag wil ik een minimalistische levensstijl nastreven, maar ik heb toch wel moeite met het ontspullen. Nou ja, stap voor stap - hoe traag ook - gaan we vooruit. Nog veel succes met jouw zoektocht naar minimalisme!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat minimalist een onjuist streven is. Ik denk dat je aardig moet zijn voor jezelf. Je zegt zelf dat je niet in alles minimalist bent zoals eten. Ikzelf denk dat het wel eens verschilte of je wel echt waardeert wat je hebt. Daar bedoel ik mee dat herdefiniëren van wat echt waarde voor je hebt en waar je het aan uit geeft in balans moet zijn. Maar dat is wat anders dan minimalist zijn en zo min mogelijk doen. Het leven is actie en reactie en doen is essentieel. Minimaal aantal handelingen verrichten lijkt mij een onjuist streven.

    BeantwoordenVerwijderen