dinsdag 17 november 2015

Is het een vliegtuig?

Ik ben dol op mijn slaapkamer, had ik dat al gezegd? Bij het ontwaken schuif ik mijn gordijnen open en dan kijk ik naar het Zuiden. Vooral bij zonsopgang is dat leuk, want dan zie ik links de zon opkomen en voor mij kan ik dan vaak nog wat sterren waarnemen.

Vandaag schoof ik aan het raam de gordijn open en ik zag twee grote lichtballen aan de hemel. Dochterlief was ook wakker dus ik riep haar er even bij. Wat zouden het zijn? Vliegtuigen of planeten?, vroeg ik haar. Of satellieten!, liet ze me weten. Weet je mama, er zijn er zo vier!, zei ze heel overtuigd. Zal ik jou een geheimpje vertellen lieverd? Ze keek me heel nieuwsgierig aan. Er zijn er zo veel dat het daarboven altijd file is. Ze moest eens lachen. Ze bewegen niet mama, ik denk dat het planeten zijn.

Het bleken inderdaad planeten te zijn. Deze tijd van het jaar kan je 's morgens Venus en Mars in het zuidoosten zien. Prachtig vind ik dat. Op de website van Frank Deboosere kan je iedere maand lezen wat je kunt zien aan de nachtelijke hemel. Iets na middernacht zou je nu ook Jupiter kunnen zien. Frank is een hele sympathieke man. Ik herinnerde me plots de avonden die ik doorbracht aan de volkssterrenwacht. Hij wist de kinderen mee te slepen in zijn verhaal en de ouders stonden er verwonderd naar te kijken.

Tijd dat ik mijn eigen meisje eens laat kennis maken met die wondere wereld. De Astroclub gaat iedere laatste vrijdag van de maand door. De avond start om 19.30 met een lezing van Frank en vervolgens de kans om de volkssterrenwacht Mira te bezoeken en op het dak de nachtelijke hemel waar te nemen. Ik vraag me af hoe verwonderd ze zal zijn wanneer ze de manen rond de andere planeten zal zien. Tijd om wat vrije tijd in te plannen en een ritje naar Grimbergen te maken.

2 opmerkingen:

  1. Planeten en sterlichamen zijn voor mij letterlijk 'de ver van mijn bed show'! ;-)
    Ik heb het ooit één keer mogen meemaken, een waar sterrendeken aan de hemel. Ik was toen op vakantie in Frankrijk. Ergens in een dorpje zonder straatverlichting kon ik eindelijk zien wat ik normaal nooit kan zien: massa's en massa's sterretjes aan de hemel. Ik vond dat heel mooi, was er zwaar van onder de indruk en vond het jammer dat ik dat thuis nooit kan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsjonge, dat is heel bijzonder vind ik. Planeten zien! Ik ken alleen de zon en de maan. Maar het lijkt me heel bijzonder om echt een planeet te spotten.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen