vrijdag 8 januari 2016

Bucketlist: Indoor skydiven

Skydiven

Toen ik afstudeerde stond het op mijn bucketlist, uit een vliegtuig springen en als een vogel door de lucht zweven.

Jaren geleden droomde ik regelmatig luidop. Een van mijn dromen was een parachutesprong. Mijn ouders verklaarden me gek en mijn vrienden vonden dat dit typisch iets voor mij was. Ik wist niet hoe ik die droom moest vervullen. Ik kende niemand die dit deed en het internet was toen nog een grote onbekende voor me. Toen ik hoogtevrees kreeg liet ik mijn droom los.

Een paar weken geleden zag ik een leuke reclame op tv, indoor skydiven in een windtunnel. Ik liet mijn dochter spontaan weten dat ik dit graag eens zou proberen. Ik ook!, klonk het enthousiast. Ik heb nu een dubbele reden om deze droom waar te maken. Onder begeleiding, in een veilige omgeving, ervaren wat het is om gewichtloos door de lucht te glijden. Wie kan het weerstaan? Tijd om op onderzoek te gaan.

Windtunnels worden al lange tijd gebruikt als laboratorium om onderzoek te verrichten naar het effect van lucht op voorwerpen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om het effect van de wind op bouwconstructies, vliegtuigen, windturbines en zonnewagens te testen. De grootste windtunnel van België staat in het ‘Von Karman Instituut’ in Sint-Genesius-Rode. De eerste mens die in een windtunnel vloog was Jack Tiffany in 1964.

De verticale windtunnels worden ondertussen ook gebruikt voor recreatie. In België, Nederland en Duitsland zijn er windtunnels waar je kunt genieten van een ervaring in vrije val. De windtunnel in België heeft een doorsnede van 4,5m, een hoogte van 17m en kan windsnelheden tot 310km/u behalen. De windtunnel in Roosendaal, Nederland, deed zijn deuren open in 2006. Twaalf turbines zorgen voor een windkracht van 275 km/u. Een sessie duurt ongeveer 1 minuut, dat komt overeen met een parachutesprong van op 4000m.

Indoor skydiven is op dit ogenblik vooral populair bij parachutisten en skydivers. Het geeft hen de mogelijkheid te oefenen zonder afhankelijk te zijn van de weersomstandigheden, een vliegtuig of een parachute. Meer en meer mensen vinden echter hun weg naar de windtunnels om op een veilige manier deze sport te ervaren. Zelfs kinderen mogen deelnemen aan de sessies.

Airspace Indoor Skydiving

Brussels South Charleroi Airport
Rue Charles Lindbergh, 26
6041 Charleroi
Belgium
http://www.airspaceindoorskydive.be
Kostprijs: Kind 49€, Volwassen 59€

Indoor Skydive Roosendaal

De Stok 24
4703 SZ Roosendaal
Nederland
http://www.indoorskydive.com
Kostprijs: 62€

alpincenter.com GmbH & Co. KG

Prosperstraße 299-301
46238 Bottrop (D)
http://www.alpincenter.com
Kostprijs: 49€

6 opmerkingen:

  1. En wanneer ga je het doen denk je? Ik ben benieuwd!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop in de krokusvakantie, maar toch ten laatste in het paasverlof. Hangt er wat vanaf welke kosten er op mijn pad komen.
      Ik ben ook benieuwd... ik kijk er nu al naar uit.

      Verwijderen
  2. Klinkt leuk! Ik zou zelf heel graag ooit een parachutesprong (of zelfs vrije val) willen doen, maar kan mij inbeelden dat dit een perfect alternatief is als je hoogtevrees hebt: het gevoel zonder de angst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit is echt een prachtig alternatief. Misschien dat ik daarna nog meer verlang naar een echte sprong, maar dat zie ik dan wel.

      Verwijderen
  3. Ziet er echt goed uit ! Mocht ik jonger zijn, geen pijn hebben, dan zou ik warempel ook wel eens willen zweven... Nu doe ik het alleen geestelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken het gevoel Antoon. Pijn heeft mijn dromenlijst al vaak aangepast. Gelukkig is dat iets waar we als mens sterk in zijn, aanpassen.

      Verwijderen