maandag 12 juni 2017

'30 dagen, 30 daden', een actie van Luminus

Luminus

Vandaag hoorde ik op Q-music dat Luminus elke Belg wil laten nadenken over zijn energieverbruik met de actie ’30 dagen, 30 daden’. Gedurende 30 dagen posten ze iedere dag een tip om ons energieverbruik te verminderen en daarmee onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

De tips

Aangezien de campagne al enige dagen bezig was kon ik terugbladeren in de tijd om alle tips die ze tot nu toe hadden gepost te bekijken. Het fijne aan deze campagne is dat Facebookgebruikers hun mening kunnen geven en dat maakt het dus des te interessanter om te lezen.

1. Trek de stekker uit het stopcontact van zodra jouw computer / smartphone volledig is opgeladen.

Tegenwoordig is dit niet alleen een tip om energie te besparen, maar ook een tip voor brandveiligheid. Hoeveel batterijen zijn er de afgelopen jaren reeds ontploft? Dit wil je niet voorhebben op het moment dat niemand in huis alert is, maar kwetsbaar in bed ligt. Een must waar we hier thuis reeds flink op hameren.

2. Was je wasgoed op 30°C in plaats van 40°C om het verbruik van je wasmachine voor de helft te verminderen.

Heel wat protest onder deze post. Heel wat mensen ervaren dat de vlekken niet verwijderd zijn bij wassen op 30°C. Ik vraag me af of dit aan het waspoeder of aan de graden ligt. Bij ons in huis hebben we daar alvast geen probleem mee. Ik moet er waarschijnlijk wel bij zeggen dat we vlekken al aanpakken voor de was in de mand gaat.

3. Gebruik stekkerdozen met een aan/uit knop en schakel deze uit van zodra je gaat slapen.

Wanneer stekkers op moeilijk te bereiken plaatsen zitten, zoals achter een bureau of tafel, vind ik dit een ideale tip. Anderzijds zie ik op het werk heel wat van die stekkerdozen die het jaar rond aan staan. Vanuit het oogpunt ‘energiebesparend’ vind ik dit dus geen goede tip, slechts een boost voor de verkoop van deze stekkerdozen.

4. Een avond per week zonder beeldscherm. Speel een spel met je gezin!

Dat zou ik nu eens leuk vinden maar ik vrees dat mijn gezin hier niet akkoord gaat gaan. In de zomer gaat de tv hier vaak alleen aan voor het nieuws, dus dat is reeds positief.

5. Schilder je woonkamer in een lichte kleur. Zo hoef je minder snel de verlichting in te schakelen.

Ik ben toch al geen voorstander van donkere kleuren in ons huis, dus dat is hier geen werkpunt.

6. Koude dinsdag! Eet 1 dag per week een koude maaltijd.

Vorig jaar hadden we de ‘Donderdag Veggiedag’, Luminus roept dus een ‘Dinsdag, Saladedag’ in het leven. In de zomer eten we regelmatig een koude maaltijd, in de winter vind ik dit iets moeilijker. Ik heb dan echt wel nood aan warme groenten.

7. Bedek je kookpot met een deksel om de inhoud ervan sneller te laten opwarmen.

Blijkt dat de meeste mensen dit wel doen. Maar een lezer wist te melden dat het water bijvoorbeeld minder snel gaat koken wanneer je het zout er onmiddellijk aan toevoegt. Dus gebruik je zout bij de aardappelen of de pasta, wacht dan met het toevoegen van zout tot het water kookt.

8. Breng water aan de kook met een waterkoker. Het is sneller en het verbruikt minder.

Deze heb ik al vaker gehoord, maar het blijkt ook niet altijd een ideale tip te zijn. De waterkoker gebruiken om de kookpotten op te vullen blijkt dan weer niet duurzamer te zijn, tenzij je een elektrisch fornuis hebt. Vaak wordt hier ook als tip gegeven niet meer water in de koker te doen als nodig. Blijkbaar zijn er heel wat mensen die de ganse waterkoker opvullen voor één tas thee.

9. Stof je lampen geregeld af.

Dit was toch wel een nieuwe voor mij. Blijkbaar moet je lampen afstoffen omdat het stof de lichtopbrengst verminderd.

10. Klimplanten tegen je gevels zorgen niet alleen voor een leuk uitzicht, ze hebben ook een isolerend effect.

Hier kregen ze meteen heel wat tegenwind. Heel wat mensen hebben ervaring met klimop, kamperfoelie of winterjasmijn op de gevels, blijken dat nu net planten te zijn die je beter niet gebruikt op oude muren. De wortels van bijvoorbeeld de klimop kunnen rampzalig zijn voor de voegen en kunnen in het slechtste geval de muren zelfs omver trekken.

Groene gevels zijn echter opnieuw een trend. Nieuwe studies tonen aan dat ze niet alleen een isolerend effect hebben maar ook zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit. [3] Het plaatsen van plantengevels is echter nieuw en daardoor best nog prijzig. Je betaalt  al snel 400 € per vierkante meter. [3] In sommige steden, zoals Brussel, kun je een premie ontvangen voor het aanmaken van een groene gevel. [4]

11 Verminder de intensiteit van je beeldschermen.

Ik moet toegeven dat dit toch een herinnering is die ik regelmatig nodig heb. Bij het controleren van mijn eigen beeldscherm bleek dat ik zat te werken met een zo helder mogelijk beeldscherm. Een helder scherm geeft kleuren heel mooi weer, maar is enorm vermoeiend voor de ogen en het scherm verbruikt meer energie. Volgens ZDNet mag je de helderheid zelfs terugbrengen naar 30 tot 50%. Bij mijn eigen toestel stond alles nog op fabrieksinstellingen en dat bleek 100% te zijn.

12 Strijk je theedoeken en pyjama's niet meer.

Een theedoek wordt hier wel gestreken. Ik probeer mijn moeder die gewoonte af te leren, maar ze heeft goede argumenten. Eens ze gestreken zijn bergen ze mooier op en nemen ze minder plaats in.
De nachtkledij strijken vind ik absoluut niet nodig. Het belangrijkste aan nachtkledij is dat het lekker ruikt en zacht aanvoelt.

Volg #30dagen30daden

Wil je de campagne ook volgen, surf dan naar de Facebookpagina van Luminus https://www.facebook.com/LuminusEnergie of zoek naar de tag #30dagen30daden. Ik heb wel de indruk dat niet alle tips verschijnen onder het digitale sleutelwoord.

Bronnen

6 opmerkingen:

  1. De meeste tips kende ik al. Maar dat stof op de lampen was inderdaad ook nieuw voor mij! Strijken doe ik gewoon helemaal niet meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Strijken is voor mij ook iets dat enkel moet als het niet anders kan, ik heb een aantal kledingstukken die er om vragen, maar de meeste kunnen rechtstreeks van de draad naar de kast.

      Groetjes

      Verwijderen
  2. Ik vind dit een leuke lijst. Omdat het kleine dingen zijn krijg ik het gevoel: 'Dat kan ik wel!' Vooral die koude dinsdag vind ik grappig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Nicole,
      Dat is inderdaad ook weer waar, het zijn geen onmogelijke zaken.
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Toch even de nerd in mij naar boven laten komen. In verband met het zout toevoegen aan water. Zout in water verhoogt de kooktemperatuur, daarom dat men zegt dat je water later kookt. Maar dit wilt niet zeggen dat je aardappelen minder snel klaar zullen zijn, in tegendeel zelfs, als je het kookpunt verhoogt liggen de aardappelen op hogere temperatuur en zullen ze eerder klaar zijn. Verder verlaagt zout ook de warmtecapaciteit van water dus moet je minder energie toevoegen om dezelfde temperatuurstijging te krijgen. Dus het zou zomaar kunnen dat het sneller kookt afhankelijk van hoeveel je kookpunt stijgt. Nu, zo'n klein beetje zout als je bij de aardappelen doet zal een verwaarloosbaar effect hebben dus eigenlijk maakt het niet echt uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weer wat geleerd. Eigenlijk best interessant om bij wijze van experiment eens uit te proberen, alleen heb ik geen thermometer liggen die hiervoor geschikt is.

      Verwijderen