maandag 5 juni 2017

Top vijf van de dingen die ik NU graag doe.

moodboard

Toen ik begin 2015 voor het eerst een visionboard maakte, had ik het enorm moeilijk bij het maken van keuzes. Er waren zoveel zaken die ik graag deed en allen leken ze zo onbereikbaar. De klemtoon lag vooral op dat laatste. Naarmate het jaar vorderde, leerde ik los te laten waar ik geen tijd voor had en de focus te verleggen naar datgene waar ik wel tijd voor had. Het maken van keuzes werd plots veel eenvoudiger. We zijn nu twee jaar verder en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschuivingen.

Maak een top vijf lijst van dingen die je graag doet. Bepalen wat waardevol is, is niet altijd eenvoudig. Een visionbord maken van jouw favoriete activiteiten kan hierbij helpen. Een lijstje van alle dingen die jou gelukkig maken is in ieder geval een mooi vertrekpunt om te bepalen waar je heen wilt. - Deel 1 van mijn manifest

Wat doe ik graag?

Ik geniet van het 'niks doen'. Dat lijkt raar, maar uit het niets ontstaat alles. Wanneer ik enige uren, dagen of in het extreme zelfs enige maanden, niks te doen heb, ontluikt er zich telkens een inspireerde energie. Die kracht beweegt me tot het creëren van nieuwe zaken of het laten heropbloeien van oude zaken. Ik ben best wel een beetje verslaafd aan die ontluikende energie. Niet voor niks is mijn lievelingsseizoen de lente.

Ik geniet er van mijn leven een vorm te geven. Net zoals wanneer je een stukje klei in de handen neemt en dan geniet van het boetseren. Soms geniet je van knijpen en wrijven en vergeet je het een vorm te geven. Soms komt de vorm onmiddellijk tot stand. Waar ik het meest van geniet is die laatste handeling die er voor zorgt dat je beseft: “Dit is het, loslaten nu.” En dan tevreden achterover leunen.

Ik geniet er van om naar andere mensen te luisteren of boeken te lezen over de meest alledaagse zaken. Mijmerend, schrijvend probeer ik dan mijn eigen mening te vormen, mijn eigen waarheid een plekje te geven. Het is een proces waarbij ik me focus op datgene om me heen om er vervolgens deel van uit te maken. Participatie zorgt voor integratie.

Ik ga regelmatig op zoek naar nieuwe ervaringen. Mijn horizon uitbreiden naarmate ik het jaar doorwandel. Dat kan heel eenvoudig het uitproberen van een nieuw receptje zijn, maar ook het leren werken met een boor of skydiven in een sportcomplex. Het liefst hou ik mij aan projecten met een korte, snel stijgende leercurve. Een levenswerk is niet aan mij besteed.

En dit lijstje sluit ik dan graag af met mijn rol binnen mijn gezin zo goed als mogelijk vervullen. Ik geniet van die bevestigende momentjes waar ik een glimlach of fonkelende oogjes zie verschijnen door iets wat ik deed voor diegene die ik liefheb. Hoe we het ook draaien of keren, we genieten allemaal wanneer onze inspanningen vreugde brengt. Ik geniet nog het meest wanneer ik die waardering zie bij mijn dochter of hondje.

Toen en nu



Wanneer ik de verschuiving bekijk dan zie ik dat verzorging van lichaam en geest niet meer in mijn top vijf staat. Dat komt omdat ik vind dat dit gewoon deel uitmaakt van het leven. Het is niet iets wat ik moet wensen, of waarvoor ik moet tijd opeisen, het is iets wat ik doe om lang en gezond te leven. Ze maken deel uit van mijn leven zoals eten, drinken en slapen.

Ik zie wel dat het visionboard nog steeds rust uitstraalt. Algemeen bekeken ben ik dan ook een rustig, introvert iemand. Alleen heb ik hier en daar wat uitspattingen nodig. Ik heb nu en dan wat avontuur en aanmoedigingen nodig, maar niet constant.

Deze blog maakt deel uit van mijn reis op weg naar minimalisme. Ik laat me inspireren door de minimalisten Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus. De bedoeling is dat je jezelf aan de hand van een fictieve verhuis omtovert tot een minimalist. Niet alle stappen zijn eenvoudig, maar andere stappen zijn volgens mij voor iedereen doenbaar. Het vraagt wat tijd, aandacht en motivatie. Daar waar zij spreken van 21 dagen, spreek ik liever van 21 stappen. In de eerste stap wordt gevraagd om na te denken over de vraag 'Wil je veranderen?' en 'Wat wil je veranderen'. Wil je meer lezen, neem dan een kijkje op mijn verzamelpagina 'Minimalisme', de 21 stappen heb ik in het kort beschreven onder de titel '21 dagen op reis'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen